Robijn

Robijn is van oorsprong een Nederlands merk dat in 1971 begon met de introductie van wasverzachter en in 1977 al snel verder uitbreidde naar fijnwasmiddelen, zoals Fleur & Fijn.

Het merk werd oorspronkelijk geproduceerd door de Zwolse zeepfabriek De Fenix, die in 1964 werd overgenomen door Unilever. Sinds 1994 maakt Unilever de producten elders.

Meer genieten met Robijn!

In een wereld die maar doorraast en soms aan je voorbij vliegt, laten we proberen meer te genieten. Juist van kleine dingen, zoals alle geuren en kleuren die je in het dagelijks leven tegenkomt.

Met Robijn kan je in geuren en kleuren van dit soort momenten genieten. Wasverzachters met heerlijke geuren, en wasmiddelen die kleuren lang mooi houden. Daarmee brengt Robijn deze genietmomentjes ook binnenshuis tot leven: tijdens het aantrekken van een net gewassen jeans of het stappen in een schoon bed, gewassen met heerlijk ruikend wasmiddel en wasverzachter.

Om ervoor te zorgen dat je altijd in geuren en kleuren kan genieten, steekt Robijn veel zorg en aandacht in het ontwikkelen van de producten. Robijn heeft wasmiddelen voor bonte en gekleurde was, maar ook voor donkere, witte en fijne was. Combineer met de bijbehorende wasverzachter om zo lang mogelijk te genieten van alle stralende kleuren in je kas en heerlijke geuren.

Beertje

Kenmerkende campagnes van het wasmiddelmerk waren gebaseerd rond Frank Govers met als bekendste frase "Trouwens, mooie blouse heb je aan. Nieuw?" waarop tegenspeelster Anja Winter antwoordde "Nee, gewassen in Robijn". Na de dood van Govers werd na enkele omzwervingen uiteindelijk gekozen voor een campagne rond het thema "Robijn doet de was bij...". Hierbij worden bekende Nederlanders gefilmd tijdens het thuis doen van de was, telkens met één specifiek Robijnproduct. Anno 2008 is dit nog steeds het gebruikte concept voor Robijn en hebben Karin Bloemen (Fleur & Fijn), Isa Hoes (White Satin), Leontine Ruiters (Color), Sylvana Simons (Color), Jules Deelder (Black Velvet), Leco van Zadelhoff (Stralend Wit), Sonja Bakker (Klein & Krachtig), Gordon (Klein & Krachtig) en Wendy van Dijk reeds gefigureerd in deze campagne.

Bij de wasverzachtervariant van het merk staat het beertje "Robijntje" centraal. Deze beer was in 2005 25 jaar door Robijn in gebruik. In reclames werd in de vroege jaren vooral gewerkt met poppen van de beer, waarna begin jaren negentig door nieuwe animatietechnieken de beer als animatie in reclames optrad. Naast het aanprijzen van geurvarianten van de wasverzachterreeks, werd de beer ook ingezet om het gebruik van nieuwe additieven uit te leggen, zoals Robijn Refresh, dat op al het gewassen wasgoed gespoten kon worden, en Robijn Vaporesse, dat via een strijkijzer gedoseerd moest worden. Vrij regelmatig geeft het wasverzachterconcern een themabeer weg bij aankoop van enkele flessen product.